28 شهریور 1403
logo

مرکز تحقیقات مواد زائد جامد

دانشگاه علوم پزشکی تهران

26 سپتامبر روز جهانی بهداشت محیط

26 سپتامبر مصادف با 4 مهر ماه روز جهانی بهداشت محیط نام گذاری شده است. این روز به منظور ایجاد آگاهی در مورد تاثیر سلامت محیط زیست بر زندگی انسان ها اختصاص داده شده است. از این رو مراکز تحقیقاتی پژوهشکده محیط زیست به این بهانه و به طور خلاصه از اثرات کیفیت آب، آلودگی هوا و مواد زائد جامد بر محیط زیست و جامعه گفته و راه کارهای کمک به این مشکلات را پیشنهاد کرده اند.

مرکز تحقیقات مواد زائد جامد

افزایش تولید پسماند و تغییر و تنوع بسیار زیاد کیفیت آن  مسئله ای است  که امروزه سلامت انسان و محیط زیست را با چالش های جدی روبرو کرده است. با توجه به اهمیت موضوع مدیریت پسماند و نقش آن در تبیین سلامت مردم و محیط زیست،  تربیت افراد متخصص و کارآمد در این زمینه ضرورت دارد. فارغ التحصیلان رشته مهندسی بهداشت محیط  (گرایش پسماند) قادر خواهند بود با شناسایی و مدیریت پسماندهای عادی و خطرناک ناشی از فعالیت های شهری و روستایی، صنعتی، کشاورزی، بهداشتی و درمانی نسبت به حفظ و ارتقای سطح سلامت انسان و محیط زیست اقدام نمایند. همچنین با تلاش و کوشش همگانی برای تفکیک پسماند از مبدا میتوان به کاهش چالش های محیط زیست به طور جدی کمک کرد.

مرکز تحقیقات آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر سلامت بوده و بیشترین بار بیماری‌های منتسب به عوامل خطر محیطی را به خود اختصاص داده است. مطالعات نشان داده‌اند که در بین همه عوامل خطر، ذرات معلق ریز هوا (PM2.5) در دنیا و ایران به ترتیب ششمین و پنجمین عامل خطری است که بیشترین درصد موارد مرگ را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است، آلودگی هوا به عنوان یک عامل خطر قابل اصلاح بوده که برای کاهش اثرات بهداشتی و اقتصادی آن نیاز به تدوین سیاست های کلان و یکپارچه می باشد. در همین خصوص، محققین مرکز آلودگی هوا با توجه به تجربه و دانش کافی در زمینه بررسی تجارب موفق سایر کشورها (سیاست ها، راهکارها، مداخلات و فناوری های نوین) در زمینه ارتقاء کیفیت هوا آمادگی خود را برای کمک به سیاست گذاران و برنامه ریزان در ارتقاء کیفیت هوای شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور عزیزمان ایران به صورت میدانی اعلام می کنند.

مرکز تحقیقات کیفیت آب

در حال حاضر، در مقیاس جهانی در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در بخش آب و بهسازی، بسیاری از کشورها از برنامه توسعه عقب هستند و هنوز میلیاردها نفر در مقیاس خانگی، مدارس و مراکز بهداشتی و درمانی از خدمات ایمن تامین آب و بهسازی برخوردار نیستند. از اینرو تلاش بیشتر برای توسعه پایدار در تامین این خدمات و حل بحران آب در مقیاس کمی و کیفی از طریق مدیریت یکپارچه و استفاده بهینه از منابع آب می‌بایست جزو مهمترین برنامه ها خصوصا در کشور ایران که با کمبود منابع تجدیدپذیر آب مواجه است قرار گیرد. از آنجا که آب مهمترین عنصر اثرگذار بر تمامی ارکان زندگی میباشد، همه می توانیم در خانه (با مصرف بهینه آب)، در مدرسه (با آموزش صحیح به کودکان) و در جامعه (با استفاده بهینه آب در کشاورزی و صنعت) در زندگی‌ خود و نسل های بعد تغییر ایجاد کنیم.

 

 
کلمات کلیدی
دریا  امیری
تهیه کننده:

دریا امیری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *