سخن رئیس مرکز
تجربیات جهانی نشان داده است که چنانچه بر پسماندها مدیریت مناسب صورت نگرفته و این مواد با شیوه های علمی و فنی به مواد با مخاطرات کمتر تبدیل نشوند و یا بطور اصولی و به روش مناسب دفع نگردند، منشاء مخاطرات بسیار زیاد و تهدیدات فراوانی خواهند شد. این توجهات می بایست شامل انجام تمهیدات مدیریتی نظیر کاهش و به حداقل رساندن تولید پسماندها در مبداء، تولید کالاهائی با قابلیت بازیافت بیشتر و سهلتر، تفکیک و جمع آوری صحیح، بازیابی و دفع اصولی آنها باشد.
کاهش آلودگیها، بازیابی و استفاده مجدد از پسماندها، تولید محصولات سازگار با محیط زیست، افزایش راندمان مصرف مواد اولیه و کاهش پسماندها از زاویه کلان اقتصادی توجیه پذیر و قابل بررسی است و معمولا باعث افزایش سود اقتصادی در سطح خانوادهها، واحدهای صنعتی و لایه های متنوع اجتماعی می گردد.
مهمترین دستگاههای اجرائی اثرگذار بر وضعیت مدیریت پسماندهای پنج گانه کشور(عادی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و ویژه) بر اساس قانون مدیریت پسماند عبارتند از وزارت کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور می باشند.
مرکز تحقیقات مواد زائد جامد میتواند با ایجاد ارتباط و تعامل مناسب با دستگاههای اجرایی اثرگذار سهمی مهم در بهبود و ارتقاء علمی سیستم مدیریت پسماند کشور و بالاخص در خصوص مدیریت پسماندهای بیمارستانی و مراکز وابسته ایفا نماید.
دستاوردهای چشمگیر جوامع طی ادوار مختلف تاریخ مدون بشر، نشانگر این واقعیت است که برنامه ریزی به عنوان مهمترین رکن رشد و توسعه سازمان های علمی و دانشگاهی پیوسته جایگاه ویژه ای داشته است.
بدین منظور نیاز به مطالعاتی است دانش بنیان، نوگرا و گسترش دهنده مرزهای دانش که در عین حال از یکپارچگی لازم نیز بین بخش های مختلف برخوردار باشد. تکمیل حلقه دانشگاهی تحقیقات و تجارب موجود در بخشهای دانشگاهی میتواند ما را در حصول به بومیسازی و تجاری سازی نتایج پژوهش، با تاکید بر تامین و پاسخ دهی به نیازمندی های سازمان ها و نهاد های اجرایی حاکمیتی و مردم نهاد یاری نماید.
رئیس مرکز تحقیقات مواد زائد جامد